Zainteresowanie stronami internetowymi jest w naszych czasach tak naturalne, jak smartfon w kieszeni. Firma produkcyjna, przedsiębiorstwo handlowe lub transportowe można powiedzieć, że wręcz "nie istnieje" na rynku bez wizytówki elektronicznej. Najczęściej reklamujemy się przynajmniej najprostszym wpisem w katalogu firm. Każdy jednak ma inne wymagania i potrzeby, dlatego wygląd i wyceny stron WWW są bardzo zróżnicowane na rynku technologii informatycznych.
Poniżej przedstawiamy wyjaśnienia podstawowych pojęć, by przybliżyć tematykę tworzenia stron www.
Domena oraz serwer
- Domena - nazwa strony internetowej wykorzystywanej w sieci internetowej np.: mrowkam.pl. Domeny rejestruje się i opłaca w firmach takich jak home.pl, nazwa.pl czy bezpośrednio w NASK.
Koszt domeny to kwota 100 - 600 zł rocznie, a dla wielu pierwszy rok jest darmowy (domeny i ich koszt nie są zależne od projektanta strony).
- Serwer - miejsce fizyczne lub wirtualne na wszelkie dane wchodzące w skład strony WWW, czyli bazę (np.: MySQL), zdjęcia dołączone do wizytówki, oprogramowanie niezbędne do funkcjonowania portalu, dokumenty PDF. Koszt za rok to 350 zł (na serwerze MROWKAM.PL), lub inna kwota, jeżeli Klient posiada własne serwery z całym niezbędnym oprogramowaniem i zabezpieczeniem.
Projekt graficzny strony www
- Projekt graficzny:
Przygotowanie projektu graficznego strony www, dopasowanego do wymagań Klienta, przez grafika. Często używane nazwy zastępcze to: szablon, template lub layout strony.
- Stworzenie strony z projektu graficznego z podpięciem panelu zarządzania:
Popularnie czynność nazywana pocięciem strony www, dopasowaniem podstron oraz dodaniem tekstów i grafik.
Panel zarządzania stroną www
- Panel zarządzania - panel Klienta umożliwiający wprowadzanie zmian po zakończeniu współpracy projektanta strony www z właścicielem strony.
Każda strona www jest produktem ostatecznie przeznaczonym do zarządzania przez Klienta końcowego. Prosty w obsłudze i czytelny CMS pozwoli na wprowadzanie takich zmian jak na przykład wprowadzanie nowych banerów reklamowych, aktualizowanie podstron, tworzenie nowych artykułów, wrzucanie interesujących grafik w dedykowanych miejscach. Koszt zawsze zależny jest od ilości podstron oraz informacji lub grafik, które mają się na stronie pojawić.