Zainteresowanie stronami internetowymi jest w naszych czasach tak naturalne, jak smartfon w kieszeni. Firma produkcyjna, przedsiębiorstwo handlowe lub transportowe można powiedzieć, że wręcz "nie istnieje" na rynku bez wizytówki elektronicznej. Najczęściej reklamujemy się przynajmniej najprostszym wpisem w katalogu firm.
Korzystając z profesjonalnych funkcji stron internetowych, można generować przychody, pielęgnować społeczność fanów i promować swoją markę w Internecie.
Dla jakiej branży i dla kogo jest tworzona strona internetowa?
Projekt szablonu oraz wszystkie funkcjonalności muszą być dostosowane do naszych bieżących potrzeb, generowanych poprzez rozwój biznesu. Inny wygląd oraz funkcje będa potrzebne firmie prezentującej tylko swoje dane teleadresowe - stawiamy wówczas na wytłuszczenie kontaktu i sprawnie działającą mapę z nawigacją. Inna strona będzie tworzona dla artysty, który pragnie zaprezentowac swoje prace - wówczas warto wykorzystać ładną i przejrzystą galerię obrazów, by stworzyć profesjonalne portfolio. Jeszcze inne potrzby będzie miała firma produkcyjna, która chce pokazać inwestorom własny park maszynowy, technologiczny - tu można pokusić się o dobre pliki wideo, oraz o spacer wirtualny po fabryce wykonany przez dobrą firmę marketingową. W ten sposób mamy pewność, że uzyskamy jedyny w swoim rodzaju wynik, który idealnie pasuje do Naszej marki i nie wygląda jak żadna inna witryna na świecie.
Niezbędne funkcje strony www
Warto pamiętać również o doborze funkcjonalności, czyli rozwiązań, które ułatwią późniejszą edycję naszej strony internetowej.
Narzędzia, takie jak marketing e-mailowy, moduły do tworzenia newsletterów, faktur, rezerwacji, konta w mediach społecznościowych i inne, można zintegrować z projektem witryny, aby zapewnić najlepsze wrażenia z zarządzania witryną i firmą.
Każda firma jest wyjątkowa, podobnie jak każda strona internetowa. Niemniej jednak istnieją pewne tradycyjne sekcje, których odwiedzający naszą witrynę będą oczekiwać. Warto zapoznać się z podstawowymi oraz dodatkowymi wymogami dla profesjonalnej strony WWW.
Jeśli zamierzamy zaprojektować wielostronicową witrynę powinna ona posiadać:
- Stronę główną - Zazwyczaj staramy się oczarować Klienta już na samym początku. Mamy jedną szansę na zrobienie dobrego "pierwszego wrażenia" i to jest właśnie rola "strony głównej". Ponieważ prawdopodobnie będzie to pierwsza rzecz, jaką zobaczy odwiedzający, projekt strony głównej powinien być przejrzysty, zorganizowany i powinien przyciągać wzrok. Powinien wyjaśniać, czym zajmuje się firma, oraz służyć jako punkt wyjścia dla odwiedzających do poruszania się po naszej witrynie. Należy upewnić się, że zawiera najważniejsze informacje: logo, nazwę firmy i menu nawigacyjne zachęcające odwiedzających do dalszego przeglądania. Kolejne ważne elementy to tło witryny, obrazy, treść pisemna i wezwania do działania, aby zaangażować odwiedzających.
- Stronę "O nas" - warto tutaj opowiedzieć swoją historię i podzielić się swoimi wartościami, metodami i wszelkimi innymi informacjami, które definiują naszą markę. Warto dołączyć tutaj zdjęcia właściciela firmy lub członków zespołu, ponieważ klienci zawsze lubią widzieć twarz firmy.
- Stronę kontaktową "Kontakt" - tu podajemy wszystkie dane teleadresowe, dzięki którym użytkownik / klient będzie czuł się bezpiecznie, gdy będzie podejmował decyzję o współpracy z nami. Jawne dane firmy pomagają budować zaufanie niezbędne do prowadzenia owocnej współpracy. Odwiedzający powinni mieć możliwość łatwego skontaktowania się z nami. Można rozważyć dodanie widżetu czatu na żywo, który daje odwiedzającym szansę na skontaktowanie się i otrzymanie natychmiastowej odpowiedzi, lub formularz kontaktowy, w którym mogą napisać swoją wiadomość bezpośrednio w naszej witrynie.
Inne podstrony, zakładki zalecane na stronach firmowych:
- Strona produktu lub usługi - to miejsce, w którym odwiedzający odkrywają, co mamy do zaoferowania. Gdy projektujemy witrynę internetową z myślą o stronie produktu lub usługi, powinniśmy pamiętać o głównych zaleceniach:
- dodawaniu wysokiej jakości zdjęcia produktów,
- napisaniu precyzyjnych i angażujących opisów produktów lub usług
- przejrzeniu warunków zakupów, dostaw takich jak: polityka prywatności, regulaminy, wysyłka, zwrot lub anulowanie dostawy.
- "Blog" - czyli zbiór artykułów z dziedzin, które bezpośrednio związane są z działalnością naszej firmy. Utworzenie bloga zwiększa reputację jako eksperta, pomaga budować lojalną społeczność i jest skutecznym sposobem na przyciągnięcie ruchu do witryny. Nasi czytelnicy z przyjemnością odkryją wskazówki, metody i hacki, których używamy do rozwiązywania napotkanych problemów, i na pewno docenią wartość dodaną.
- Referencje - uczciwa strona z referencjami to cudownie skuteczny dodatek do projektu naszej witryny. Badania pokazują, że 77% zadowolonych klientów po pozytywnym doświadczeniu poleci naszą firmę lub usługę znajomemu. Jeśli celem witryny jest przyciągnięcie nowych klientów, należy wykorzystać siłę przekazu szeptanego i pozwoloć zadowolonym klientom wystawić nam referencje.
- Strona powitalna - działa jak podgląd naszej witryny, witając odwiedzających, zanim dotrą do naszej strony głównej. To świetny sposób na nawiązanie kontaktu z odwiedzającymi za pomocą wysokiej jakości materiałów wizualnych lub ciekawego tekstu albo na promowanie specjalnej oferty lub wydarzenia.
- Strona "FAQ" - to dedykowana strona w witrynie, która zapewnia odwiedzającym szybkie i proste odpowiedzi na często zadawane pytania w zorganizowany i ustrukturyzowany sposób. Może zaoszczędzić czas, zapewniając automatyczne odpowiedzi i zapewnić użytkownikom doskonałe wrażenia.
Pamiętać należy, że każdy jednak ma inne wymagania i potrzeby, dlatego wygląd i wyceny stron WWW są bardzo zróżnicowane na rynku technologii informatycznych.
Poniżej przedstawiamy jeszcze wyjaśnienia podstawowych pojęć, by przybliżyć tematykę tworzenia i wyceniania stron internetowych WWW.
Domena oraz serwer
- Domena - nazwa strony internetowej wykorzystywanej w sieci internetowej np.: mrowkam.pl. Domeny rejestruje się i opłaca w firmach takich jak home.pl, nazwa.pl czy bezpośrednio w NASK.
Koszt domeny to kwota 100 - 600 zł rocznie, a dla wielu pierwszy rok jest darmowy (domeny i ich koszt nie są zależne od projektanta strony).
- Serwer - miejsce fizyczne lub wirtualne na wszelkie dane wchodzące w skład strony WWW, czyli bazę danych (np.: MySQL), zdjęcia dołączone do wizytówki, oprogramowanie niezbędne do funkcjonowania portalu, dokumenty PDF. Koszt za rok to 350 zł (na serwerze MROWKAM.PL), lub inna kwota, jeżeli Klient posiada własne serwery z całym niezbędnym oprogramowaniem i zabezpieczeniem.
Projekt graficzny strony www
- Projekt graficzny:
Przygotowanie projektu graficznego strony internetowej, dopasowanego do wymagań Klienta, przez grafika. Często używane nazwy zastępcze to: szablon, template lub layout strony.
- Stworzenie strony z projektu graficznego z podpięciem panelu zarządzania:
Popularnie czynność nazywana pocięciem strony www, dopasowaniem podstron oraz dodaniem tekstów i grafik.
Panel zarzÄ…dzania stronÄ… www
- Panel zarządzania - panel Klienta umożliwiający wprowadzanie zmian po zakończeniu współpracy projektanta strony www z właścicielem strony.
Każda strona www jest produktem ostatecznie przeznaczonym do zarządzania przez Klienta końcowego. Prosty w obsłudze i czytelny CMS pozwoli na wprowadzanie takich zmian jak na przykład wprowadzanie nowych banerów reklamowych, aktualizowanie podstron, tworzenie nowych artykułów, wrzucanie interesujących grafik w dedykowanych miejscach. Koszt zawsze zależny jest od ilości podstron oraz informacji lub grafik, które mają się na stronie pojawić.