Kruszywa budowlane to materiały skalne, które są używane w budownictwie do wykonywania nawierzchni, fundamentów, murów i innych elementów konstrukcyjnych. Kruszywa pochodzą z rozdrobnienia skał naturalnych lub sztucznie produkowanych, takich jak beton komórkowy lub beton z recyklingu. Mogą być klasyfikowane według rozmiaru ziaren, koloru i składu chemicznego. Przykłady kruszyw budowlanych to:
Kruszywa budowlane stanowią fundamentalny element w procesie budowy i remontu infrastruktury drogowej oraz obiektów budowlanych. Od starożytności po współczesność, wykorzystuje się je w różnych dziedzinach budownictwa, od dróg i autostrad po budynki mieszkalne i przemysłowe. Poprzez zgłębienie wiedzy na temat tych surowców można lepiej zrozumieć ich rolę w branży budowlanej oraz potencjalne korzyści i wyzwania związane z ich wykorzystaniem.
Frakcje kruszywa to różne rozmiary cząstek, które składają się na kruszywo. Mogą one być klasyfikowane według rozmiaru, a także według ich przeznaczenia. Przykładowo frakcje kruszywa dla budownictwa drogowego mogą być podzielone na frakcje takie jak: pospółka (materiał sypki lub kawałkowy niesortowany), pył, piasek, żwir, żwir drobny, kamień średni i kamień duży.
Podział frakcji kruszyw (podane średnice - zgodnie z normami budowlanymi PN-B-02480:1986 oraz PN-B-02481:1998) (źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Frakcja_(budownictwo)):
Kruszywo jest sortowane na frakcje przy użyciu różnych metod. Jedną z najczęściej stosowanych metod jest metoda mechaniczna, w której kruszywo jest przesypywane przez różne rozmiary sit i przesiewaczy. Sita mogą mieć różne rozmiary oczek, co pozwala na oddzielenie kamieni o różnych rozmiarach.
Inną metodą jest metoda wibracyjna, w której kruszywo jest umieszczane na specjalnie zaprojektowanej platformie wibracyjnej, która powoduje, że kamienie o różnych rozmiarach przesuwają się na różne miejsca.
Metoda falowa jest również używana do oddzielania frakcji kruszywa. Polega ona na przesypywaniu kruszywa przez specjalną platformę, która jest napędzana przez falujące ruchy. Kamienie o różnych rozmiarach reagują na te ruchy inaczej i dzięki temu mogą być oddzielone.
Jest również metoda hydrocyklonu, polega ona na wprowadzeniu kruszywa z roztworem wodnym do specjalnej rury, w której kruszywo jest rozdzielane na frakcje przez różnicę gęstości między kamieniem a wodą.
Tłuczeń to kruszywo pochodzące z rozdrobnienia skał naturalnych, które jest używane w budownictwie do wykonywania nawierzchni, fundamentów, murów i innych elementów konstrukcyjnych. Tłuczeń jest produkowany przez rozdrobnienie skał za pomocą specjalistycznego sprzętu, takiego jak młoty kruszące i łuparki. Tłuczeń moe skladać się z różnych rodzajów skał, takich jak:
Tłuczeń może być klasyfikowany według rozmiaru ziaren, koloru i składu chemicznego. Jest to kruszywo o największej frakcji spośród wszystkich kruszyw łamanych.
Tłuczeń jest często używany do wykonywania nawierzchni dróg, chodników, placów i innych powierzchni użytkowych oraz jako materiał do wzmacniania i utwardzania gruntu. Często jest rownież stosowany jako podsypka pod tory kolejowe, gdyż utrzymuje tory we właściwym położeniu i odprowadza wodę opadową. Cena tłucznia drogowego z szarogłazu we frakcji 0-32 mm w naszej firmie to około 90 złotych za tonę.
Szarogłaz to rodzaj skały magmowej, która powstaje w wyniku wychłodzenia i skrystalizowania magmy lub lawy pod ziemią. Charakteryzuje się ona występowaniem dużych ziaren (od kilku milimetrów do nawet kilku centymetrów) i jest twarda i trwała. Są to skały plutoniczne, czyli powstające na głębokości, gdzie magma ma czas na skrystalizowanie. Często używany w budownictwie do wykonywania schodów, posadzek, parapetów, elewacji, a także jako materiał do produkcji kostki brukowej i tłuczni. Jest również wykorzystywany w przemyśle, jako materiał do produkcji narzędzi i maszyn.
Skała o nazwie szarogłaz jest zwykle ciemnoszara, ale może również występować w innych kolorach, takich jak:
Skład chemiczny szarogłazu zależy od rodzaju magmy, z której powstał. Jest to skała magmowa, która składa się głównie z minerałów plagioklazu i kwarcu.
Szarogłaz służy jako materiał budowlany, jest używany jako:
Szarogłaz jest również używany jako materiał na elewacje budynków, ponieważ jest on odporny na warunki atmosferyczne i jest trudny do zniszczenia. Wykorzystywany jest jako naturalny dekoracyjny element. Jest często używany jako ozdoba ogrodów, murów, tarasów itp.
Używany w budowie dróg, jako materiał do produkcji kruszywa drogowego. Jego twardość i trwałość sprawiają, że jest to idealny materiał do wykonywania nawierzchni dróg, szczególnie tych o dużym natężeniu ruchu. Kruszywo z szarogłazu jest trwałe i odporne na ścieranie. To oznacza, że nawierzchnia z niego wykonana będzie długo wytrzymywała ruch drogowy.
Często wykorzystywany także jako materiał do produkcji kostki brukowej, która jest używana do wykonywania chodników, poboczy i skrzyżowań. Kostka brukowa z szarogłazu jest trwała i odporna na warunki atmosferyczne.
Należy jednak pamiętać, że szarogłaz jest ciężki i trudny w obróbce, dlatego transport i układanie kostki brukowej i kruszywa drogowego z szarogłazu wymaga specjalistycznego sprzętu i wykwalifikowanej ekipy. Może być to kosztowne i czasochłonne.
Kruszywo bazaltowe powstaje w wyniku procesów geologicznych związanych z krystalizacją lawy bazaltowej. Bazalt to skała wulkaniczna o ciemnej barwie, która powstaje w wyniku szybkiego stygnięcia lawy na powierzchni Ziemi lub w jej wnętrzu. Głównymi składnikami bazaltu są minerały takie jak pirokseny, plagioklazy, oliwiny i inne. Procesy wulkaniczne i erozja skutkują rozpadem skał bazaltowych na mniejsze fragmenty, tworząc kruszywo bazaltowe różnej wielkości i kształtu. Kruszywo to charakteryzuje się wysoką twardością, odpornością na ścieranie oraz dobrą wytrzymałością mechaniczną, co sprawia, że jest powszechnie stosowane w budownictwie, zwłaszcza tam, gdzie wymagana jest wysoka wytrzymałość konstrukcji.
Jak powstaje kruszywo bazaltowe? Aby przygotować kruszywo bazaltowe, bazalt jest kruszony na mniejsze kawałki przy pomocy specjalistycznych maszyn takich jak kruszarki, młotki kruszące lub przesiewacze. Po kruszeniu skały, kruszywo jest sortowane i przesiewane według rozmiaru kawałków. To kruszywo jest później transportowane do wytwórni mas bitumicznych, gdzie przetwarzane jest w mieszankę bitumiczną, a następnie transportowane jest do miejsca budowy, gdzie jest używane jako podłoże drogowe lub jako warstwa wierzchnia nawierzchni drogowej.
Kruszywa bazaltowe są często używane do budowy dróg ze względu na ich wytrzymałość i odporność na ścieranie. Są one również odporne na działanie chemikaliów i warunków atmosferycznych. Kruszywa bazaltowe są również łatwe do utrzymania i naprawy, co czyni je atrakcyjnym materiałem do budowy dróg.
Kruszywa bazaltowe to rodzaj kamienia naturalnego, który jest często stosowany do budowy dróg. Bazalt jest odporny na ścieranie i jest wytrzymały na działanie czynników atmosferycznych. To czyni go idealnym materiałem do budowy nawierzchni dróg. Kruszywa bazaltowe są również dobrym izolatorem termicznym i akustycznym, co jest ważne przy budowie dróg w miastach. W zależności od wymagań, kruszywo bazaltowe może być również barwione.
Kruszywo granitowe to rodzaj kruszywa naturalnego. Powstaje z granitu, skały magmowej o wysokiej twardości i wytrzymałości. Granit jest skałą plutonową, składającą się głównie z minerałów kwarcu, skaleni (skalenie są glinokrzemianami przestrzennymi potasu, sodu, wapnia, rzadziej baru. Zawierają izomorficzne domieszki litu, rubidu, cezu, strontu i żelaza.) i miki (mika to minerał należący do grupy krzemianów). Aby przygotować kruszywo granitowe, granit jest kruszony na mniejsze kawałki przy pomocy specjalistycznych maszyn takich jak kruszarki, młotki kruszące lub przesiewacze. Po kruszeniu skały, kruszywo jest sortowane i przesiewane według rozmiaru kawałków.
Tłuczeń granitowy jest twardy i odporny na ścieranie, więc jest idealnym materiałem do budowy nawierzchni dróg, placów, chodników i innych powierzchni użytkowych. Jest również często stosowane jako składnik betonów i mieszanek asfaltowych. Granit jest trwały, odporny na warunki atmosferyczne i działanie czynników mechanicznych, dlatego jest często używany do budowy dróg, mostów, fundamentów, murów, krawężników itp. Kruszywo granitowe jest również często używane jako:
Transport kruszyw budowlanych odbywa się zazwyczaj za pomocą samochodów ciężarowych z naczepami samowyładowczymi, które przewożą kruszywo z miejsca wydobycia do miejsca użytkowania. Transport kruszyw budowlanych wymaga wykorzystania naczepy z zabudową skrzyniową lub otwartą, które są przystosowane do przewożenia kruszyw. Transport kruszyw może odbywać się również za pomocą kolei, a także statków i rurociągów, jeśli kruszywo jest przewożone na duże odległości lub jest to bardziej ekonomiczne.
Istnieją również specjalistyczne maszyny do przeładunku kruszyw, takie jak ładowarki kołowe i koparki, które umożliwiają przeładunek kruszywa z magazynu lub z wyrobiska do pojazdów transportowych. Ważne jest, aby transport kruszyw odbywał się zawsze zgodnie z przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa i ochrony środowiska oraz aby zapewnić odpowiednią dokumentację i ewidencję transportu.
Kruszywa budowlane przewożone są specjalnymi naczepami typu wywrotka przez wyspecjalizowane do tego firmy transportowe jak Mrowkam Paweł Rowiński. Usługi transportowe samochodami ciężarowymi wymagają odpowiedniej organizacji i spedycji na wywrotki. Wszystko to oferuje nasza firma w obrębie województwa lubuskiego, dolnośląskiego i wielkopolskiego.
Oferujemy usługi logistyczne i spedycyjne na wywrotki. Sprawdź orientacyjne ceny kruszyw budowlanych i koszt transportu za kilometr w naszym cenniku.
Zapraszamy do współpracy! Zadzwoń i zapytaj o szczegóły: +48 796 751 595!
TAGI: kruszywo z kamieni naturalnych, kruszywa do budowy drogi, kruszywo na podjazd, kruszywa drogowe, kruszywa budowlane lubuskie, kruszywa do produkcji mas bitumicznych, kruszywo do produkcji betonu, kruszywo drogowe, kruszywa budowlane, transport kruszywa, rodzaje kruszywa drogowego, kruszywo pod kostkę cena za tonę, wykonanie podbudowy z kruszywa, grys budowlany , kruszywa ozdobne, kruszywo do drenażu, kruszywo łamane, kruszywo drogowe cena za m3, frakcje kruszywa drogowego, kruszywo do betonu
|
Bronków 63U Bronków 66-626 woj. lubuskie |
trans@mrowkam.pl mrowkam.pl Tel.: 796 751 595 |
NIP: 926-150-87-36 REGON: 366229940 |
MROWKAM Paweł Rowiński | NIP: 926-150-87-36 | Bronków 66-626, Bronków 63U, woj. lubuskie | Tel.: +48 796 751 595 | www: mrowkam.pl
MROWKAM IT Aleksandra Rowińska | NIP: 929-168-44-26 | 66-615 Dąbie, Ogrodowa 8 | Tel.: +48 606 268 798 | www: it.mrowkam.pl